Rzut oka na rynek gier

 w Inwestycje

Rok 2018 był czasem niezwykle udanym dla producentów gier znajdujących się na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Duże zyski, spektakularne wzrosty, tak można krótko podsumować minione 12 miesięcy twórców gier. Dlaczego jednak inwestorzy w dalszym ciągu pokładają nadzieje w tym rynku?
Wartość globalnego rynku gier kształtuje się na poziomie około 130 miliardów dolarów, zaś mobilny rynek gier według raportu Newzoo pod koniec roku 2018 miał być warty 63,2 mld dolarów. Według tego samego raportu, szacuje się, że sektor gier do 2021 roku osiągnie wartość 174 miliardów dolarów, a gry mobilne mają stanowić aż 52 procent przychodów.

Analizując dokładniej rynek globalny można wyróżnić najważniejsze informacje:

  • Największe rynki gier znajdują się w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Japonii;
  • Udział Europy w rynku gier jest raczej niewielki w porównaniu z czołówką. Niemcy, Wielka Brytania i Francja generują skumulowane przychody w wysokości zaledwie 11,5 mld USD. Dla porównania, sama Japonia daje 12,6 miliarda USD przychodów z gier. Oznacza to jednak, że istnieje ogromny nietknięty rynek z milionami potencjalnych nabywców, którzy prawdopodobnie będą skorzy wydawać pieniądze na gry lub sprzęt do gier;
  • Oczekuje się, że niektóre elementy rynku gier, takie jak e-sport, drastycznie wzrosną w zakresie przychodów i wartości w przyszłości ze względu na większy zasięg publiczny i wyższe wpływy z tytułu sponsoringu;
  • Ponadto, zamiast generować przychody poprzez samą sprzedaż gier, firmy będą przede wszystkim wypracowywać dochody poprzez zakupy w grze (model biznesowy Freemium);
  • Kolejnym modelem biznesowym, ściśle powiązanym z Freemium, jest Free2Play. Free2Play cieszy się ogromną popularnością na całym świecie, szczególnie w Azji. Średnio 85,5% łącznych przychodów pochodzi z Pay-to-Play, a Free-to-Play odnosi się do pozostałych przychodów.

Według raportu polishgamers.com, na Polskim rynku gier można zauważyć następujące trendy:

  • 79% osób w Polsce to gracze;
  • Całkowity dochód w 2018 roku wyniósł 550 milionów dolarów;
  • Polska branża gier pod względem wielkości notowana jest jako 23 na świecie;
  • 59% osób gra w gry na smartfonie lub tablecie;
  • Kobiety stanowią 51% polskich graczy i stanowią grupę dominującą Polskich graczy w grach mobilnych (56%) i grach w social media (60%);
  • Mężczyźni dominują w trzech grupach: gry zainstalowane na komputerze PC (65%), graniu na konsoli (61%), grach przeglądarkowych (53%);
  • Dwie główne grupy wiekowe graczy to przedział pomiędzy 24-34 lat, a 35-44 lat;
  • W 2018, 33% respondentów opowiedziało się za graniem w gry mobilne każdego dnia;
  • Fani gier PC, głównie preferują gry w segmencie: wirtualne farmy, gry karciane, MMO, FPS oraz gry strategiczne oparte na ekonomii;
    • PlayStation 4 to lider konsol (44%), podczas kiedy Xbox one stanowi dopiero czwartą pozycję (18%). Xbox 360 zajmuje druga pozycję (33%), a jego użytkownicy nie są skłonni do zmieniania generacji konsoli. PlayStation 3 uzyskała 23%, co daje jej miejsce na ostatnim stopniu podium. Konsola przenośna PlayStation PSP 5%. Reszta urządzeń zyskała poniżej tej wartości. Popularność konsoli Nintendo w porównaniu do Stanów Zjednoczonych oraz Europy Zachodniej jest bardzo niska.
  • 56% polskich graczy woli pobierać gry z Internetu, a 15% respondentów przyznało się do pobierania nielegalnych wersji gier;
  • Główną platformą dla gier jest Steam (49%), kolejno PlayStation Network (16%), XboxLive (12%), Origin (11%), inne platformy to ok. 3% lub mniej.

Choć na globalne rynki zawitała lekka korekta, parkiet gier jest w dalszym ciągu obiecującą propozycją dla inwestorów.
Jedną z gier, która najbardziej rozgrzewa atmosferę nie tylko wśród polskich graczy jest „Cyberpunk 2077” od CDProjekt, twórców sagi Wiedźmina. Niestety nadal nie jest znana oficjalna, możliwa data wypuszczenia na rynek tego tytułu, choć niektórzy prognozują, że już pod koniec bieżącego roku produkt ujrzymy na półkach sklepowych. Co więcej, w 2019 r. gracze prawdopodobnie będą mogli zagrać w kolejny tytuł typu survival horror od firmy Techland, Dying Light 2.

Przygotował i opracował: Filip Niedziela


Bibliografia źródłowa:

www.pb.pl/nizsza-prognoza-dla-rynku-gier-944422
polishgamers.com

Polecane posty
KONTAKT